Veckan fick en tuff och hektisk start med mycket nya tekniska begrepp om digitala bilder. Dessutom hann vi börja jobba lite med övningar i Adobe Photoshop och Illustrator från CS4-paketet som känns lite annorlunda i sin nya kostym med omplacerade knappar och funktioner. Dessutom hann vi klämma in ett studiebesök på HSTD reklambyrå.
Robert Kirtley är AD (art director) och delägare i HSTD och tog emot oss för att prata lite om reklambyråns olika projekt och om reklam/design i stort. Med sina 8 anställda kan man nog säga att HSTD hör till de mindre reklam-byråerna, men de arbetar mot stora kunder såsom Halmstad Energi, TYLÖ och HFAB. HSTD:s slogan är "Vi gör inte reklamen för vår egen skull", vilket innebär att kundens behov är det centrala för slutproduktens karaktär och att man alltså inte arbetar för att fylla sin egen portfolio med snygga och flashiga arbeten. Det är ärligt, rakt, okrystat och självklart vad en kund efterfrågar.
Foto: Martin Knutsson, 2009.
Robert Kirtley är AD (art director) och delägare i HSTD och tog emot oss för att prata lite om reklambyråns olika projekt och om reklam/design i stort. Med sina 8 anställda kan man nog säga att HSTD hör till de mindre reklam-byråerna, men de arbetar mot stora kunder såsom Halmstad Energi, TYLÖ och HFAB. HSTD:s slogan är "Vi gör inte reklamen för vår egen skull", vilket innebär att kundens behov är det centrala för slutproduktens karaktär och att man alltså inte arbetar för att fylla sin egen portfolio med snygga och flashiga arbeten. Det är ärligt, rakt, okrystat och självklart vad en kund efterfrågar.
Foto: Martin Knutsson, 2009.
Kontoret ligger på penthousevåningen i en av byggnaderna på Hamngatan här i Halmstad. Man kan tänka sig att de anställda har bra benmuskler med tanke på de många trappstegen som måste bestigas varje morgon... Takfönstren släpper in dagsljus i lokalen och många elever kommenterade den lilla hörnan med puffar och kuddar som såg oerhört mysig ut.
Robert agnade direkt kroken för att få uppmärksamhet under sin genomgång genom att utlysa en liten tävling. En bok om HSTD reklambyrå stod på spel och skulle tillfalla den som snabbast kunde svara på en fråga baserad på genomgången. Alla spetsade öronen. Genomgången handlade om allt ifrån hur man jobbar med AIDA till hur arbetsgrupper ser ut och vilka olika yrken vi kan hitta på en reklambyrå. Dessutom behöver man inte vara anställd på en reklambyrå för att jobba där utan man kan även hoppa in på konsultbasis som frilansare. Vi fick se grafiska profiler och reklamfilmer. Benjamin vann tävlingen.
Efter studiebesöket fick jag många positiva reaktioner från eleverna. Några kunde definitivt tänka sig att arbeta i reklambranschen i framtiden och då ser jag besöket som mer än lyckat. Hoppas att det inspirerat till att vilja ge järnet i år :]
Nästa vecka, mer Ps, Ai och Id.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar