Efter en trevlig after-work med kollegorna förra fredagen tog jag 20.02-tåget mot Göteborg. Bokmässan, den 25:e i ordningen, skulle öppna 09.00 på lördagen så det kändes rationellt att åka upp redan dagen innan och sova hos föräldrarna i Kungsbacka för att slippa gå upp så tidigt.
Med nyförvärvad kamera på axeln och anteckningsboken från Moleskin i fickan betalades inträde på mässan. Huvudsyftet med besöket för min del var att ta del av miniföreläsningarna på Grafiska torget, och att i andra hand köpa böcker. Det skulle jag ha igen sen när de böcker jag ville ha var slutsålda på eftermiddagen. Mitt program såg ut som följer:
Grafiska torget:
Lö 10.30–10.50, InDesign - Görans fem bästa tips
Lö 11.30–11.50, Bloggen - Snart företagets viktigaste reklamkanal
Lö 14.30–14.50, Ikea - design och identitet
Forskartorget:
Lö 10.00 - Insekter med macrofoto
Lö 13.30 - Hacktivism
Forskartorget var ett kul initiativ där författare och forskare berättade om sina böcker och publikationer. Ett exempel är en insektsforskare som berättade om sitt macrofotograferande och jämförde skalbaggars mönsterkonstruktion (på skalet) med pointillistiska målningar från 1890-talet (ex. Georges Seurat). Ett annat intressant föredrag på Forskartorget hölls av en kille som doktorerat på HDK i modedesign, och handlade om Hacktivism. Musiker kan sampla, datornördar kan hacka. Modeskapare göra precis detsamma menade han. Man kan sticka en D&G-väska, återvinna gamla kläder genom att plocka delar ifrån dem och sätta ihop till något nytt. Det bjöds också på en modevisning där bl. a. Björn Ranelid kom in som gubben i lådan iförd en högst speciell outfit. Se foto nedan.
På Grafiska torget var förmodligen föredraget om företagsbloggar det som gav mig mest. InDesign-föredraget handlade om formatmallar och Ikea-föredraget handlade om en historisk beskrivning av företagets marknadsföring, och som vanligt handlade det då mest om Leon Nordin och gammal 70-talsreklam. Reklambyråerna Brindfors och Forsman/Bodenfors, som på 80- och 90-talet haft stort inflytande i Ikeas marknadsföring, nämndes endast i förbigående. Jag hade förhoppningar om att få höra några kommentarer kring Ikeas senaste idéer kring typsnittet Verdana också, men icke...
Gustav Bergman som pratade om företagsbloggar, och i synnerhet så innehåll och språkbruk i dessa, menade att företagsbloggar generellt är stela och produktorienterade medan reklambyråbloggar står på motsatt sida med ett allt för lekfullt och personligt språkbruk och innehåll. Han menar att journalisten har de språkmässiga verktygen att skriva bra texter för blogg. Innehållsmässigt är det viktigt att anpassa sig till sin målgrupp, men här finns tre grundläggande regler: ENGAGE, ENTERTAIN, EDUCATE. Någon, helst flera av dessa, måste uppfyllas i varje blogginlägg för att det ska kännas meningsfullt att läsa texten. Läsaren ska bli engagerad, road eller få kunskap om något.
Kolla in Gustav Bergmans presentation här.
Som vanligt var det vansinnigt mycket folk på mässan, och som tur är gör man det bara en gång om året. Men som min gamle konfirmandledare sa för ett antal år sedan: "Den som missar en mässa missar en massa!". Ett uttryck som uppenbart är tillämpbart även utanför kyrkans väggar. Nu börjar nedräkningen till den 26:e bokmässan i ordningen.
Med nyförvärvad kamera på axeln och anteckningsboken från Moleskin i fickan betalades inträde på mässan. Huvudsyftet med besöket för min del var att ta del av miniföreläsningarna på Grafiska torget, och att i andra hand köpa böcker. Det skulle jag ha igen sen när de böcker jag ville ha var slutsålda på eftermiddagen. Mitt program såg ut som följer:
Grafiska torget:
Lö 10.30–10.50, InDesign - Görans fem bästa tips
Lö 11.30–11.50, Bloggen - Snart företagets viktigaste reklamkanal
Lö 14.30–14.50, Ikea - design och identitet
Forskartorget:
Lö 10.00 - Insekter med macrofoto
Lö 13.30 - Hacktivism
Forskartorget var ett kul initiativ där författare och forskare berättade om sina böcker och publikationer. Ett exempel är en insektsforskare som berättade om sitt macrofotograferande och jämförde skalbaggars mönsterkonstruktion (på skalet) med pointillistiska målningar från 1890-talet (ex. Georges Seurat). Ett annat intressant föredrag på Forskartorget hölls av en kille som doktorerat på HDK i modedesign, och handlade om Hacktivism. Musiker kan sampla, datornördar kan hacka. Modeskapare göra precis detsamma menade han. Man kan sticka en D&G-väska, återvinna gamla kläder genom att plocka delar ifrån dem och sätta ihop till något nytt. Det bjöds också på en modevisning där bl. a. Björn Ranelid kom in som gubben i lådan iförd en högst speciell outfit. Se foto nedan.
Björn Ranelid trivs i centrum för allas uppmärksamhet.
På Grafiska torget var förmodligen föredraget om företagsbloggar det som gav mig mest. InDesign-föredraget handlade om formatmallar och Ikea-föredraget handlade om en historisk beskrivning av företagets marknadsföring, och som vanligt handlade det då mest om Leon Nordin och gammal 70-talsreklam. Reklambyråerna Brindfors och Forsman/Bodenfors, som på 80- och 90-talet haft stort inflytande i Ikeas marknadsföring, nämndes endast i förbigående. Jag hade förhoppningar om att få höra några kommentarer kring Ikeas senaste idéer kring typsnittet Verdana också, men icke...
Gustav Bergman som pratade om företagsbloggar, och i synnerhet så innehåll och språkbruk i dessa, menade att företagsbloggar generellt är stela och produktorienterade medan reklambyråbloggar står på motsatt sida med ett allt för lekfullt och personligt språkbruk och innehåll. Han menar att journalisten har de språkmässiga verktygen att skriva bra texter för blogg. Innehållsmässigt är det viktigt att anpassa sig till sin målgrupp, men här finns tre grundläggande regler: ENGAGE, ENTERTAIN, EDUCATE. Någon, helst flera av dessa, måste uppfyllas i varje blogginlägg för att det ska kännas meningsfullt att läsa texten. Läsaren ska bli engagerad, road eller få kunskap om något.
Kolla in Gustav Bergmans presentation här.
Som vanligt var det vansinnigt mycket folk på mässan, och som tur är gör man det bara en gång om året. Men som min gamle konfirmandledare sa för ett antal år sedan: "Den som missar en mässa missar en massa!". Ett uttryck som uppenbart är tillämpbart även utanför kyrkans väggar. Nu börjar nedräkningen till den 26:e bokmässan i ordningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar