2009-11-19

Lektion: Portfolio!

Idag påbörjar vi portfolioarbetet! Att kunna marknadsföra sig är tokviktigt oavsett om det gäller kommande anställning, inför studier med hård konkurrens om studieplatserna eller när man raggar frilansjobb. En portfolio är ett steg i att sortera och presentera sina bästa arbeten, där man med bild och text bygger en produkt för att visa på sina kunskaper/färdigheter och sin personlighet.

Vi började dagen med att översiktligt diskutera hur företag arbetar med sina varumärken. Vilka värden eftersträvar egentligen Fjällräven genom sitt svenskklingande namn? Givetvis handlar det om den svenska naturen och vildmarkslivet. Svenska varumärkesnamn känns ofta lite personliga, och mysiga, medan namn på latin känns "lärda", lite över oss andra. Engelska namn är lite tuffare. Sen har vi ju reklambyråerna vars varumärkesnamn kan vara lite vad som helst. De ska - och får - vara lite tokiga. Namn som "Kostym", "Spenat" eller "Tra-la-la" berättar för oss om byråns kontrollerade men sprudlande kreativitet.

Eleverna fick välja mellan att arbeta med en fysisk eller en digital portfolio. Samtliga valde att arbeta med webb-portföljer och har t.o.m. vecka 50 på sig att färdigställa dessa.

Nedan postar jag några matnyttiga länkar. Kolla dessa!

Artiklar om grids här på graf-bloggen

960 Grid System - Mångsidigt gridsystem för webbdesign!
Cap & Design - Så gör du dig ett namn och bygger varumärket
KOBOLT.net - Åsa, en 20-årig webbdesigners portfolio


Så här hade en fysisk portfolio kunnat se ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar