2009-02-13

Random: Tankar om narcissism och annat...

Sitter och tittar på Gomorra, en film jag viljat se länge, men något pockar på min uppmärksamhet och jag kan inte koncentrera mig på filmen alls.

Det har varit lite turbulent i klassen jag är mentor för och jag tog lite lektionstid i förmiddags till att sätta lite tankar i rullning hos eleverna inför sportlovet. Nu under filmen går tankarna runt hos mig istället...

Min romantiska bild av läraryrket tar plats på Forum i antikens Rom. Här höll lärare och elever djuplodande dialoger, ett ömsesidigt utbyte av tankar och idéer som var givande för alla parter. I denna illusion har eleverna en egenskap gemensamt som gör det hela så lyckat: de vill veta mer...

Dagens skola ser inte riktigt ut så. Tanken på att gymnasieskolan skulle vara en frivillig instans i utbildningsväsendet är utholkad och inget jag tänker diskutera, men det innebär i slutänden att långt ifrån alla elever som läser på gymnasiet är vetgiriga. Några elever ser sig tvingade att gå i skolan medan andra faktiskt tycker det är intressant att lära. Detta skapar naturligtvis splittrade grupper som är utmanande att arbeta med. Något annat jag tror präglar klimatet i dagens skolklasser har sin grund i media, och det är här ni graf-elever kan läsa lite extra noga. Jag vill droppa några rader om konsumtionssamhället och medieklimatet.

Det var förvisso innan jag var född, men min uppfattning av det svenska 70-talet är att man talade mycket om gemenskap och solidaritet. Det var en period som präglades av socialistiska grundtankar som skulle främja kollektivet som helhet, och det enskilda hemmets ekonomi var inte nödvändigtvis på topp. När jag var liten under 80-talet fick jag och mina två syskon dela på en läsk på lördagarna. Det blev ungefär 1 dl per skalle, och nog brukade min storebror mygla till sig några milliliter mer i sitt glas. Andemeningen jag vill illustrera är att man gjorde saker tillsammans och höll ut, trots vedermödor.

Under slutet av 80-talet svänger de hårda tiderna och blir till en ekonomisk högkonjunktur där folk börjar få gott om pengar och väljer en borgerlig regering. Företag och reklambyråer tar fasta på den ökade köpkraften och svänger helt från att värdera gemenskap och solidaritet mot att vädja till konsumenten genom narcissistiska argument. Nu heter det: "Jag och Min Magnum (Unilever/GB Glace)" och "Because You're worth it (L'Oreal)". Produkter du kan skämma bort dig själv med lika snabbt som du kan säga "VISA-kort".

Så tillbaka till gruppdynamiken. Generationen födda kring 90-talet har knappast fått många andra intryck än dessa narcissistiska värderingar genom media och somliga har säkert fått uppfattning av att solen roterar kring just dem. Och det är viktigt att vara i centrum. Om vi lägger till den nya tekniken där mobiltelefoner och MSN tagit över en stor del av det sociala livet (själv brukade jag gå hem till mina kompisar och knacka på för att se om de var hemma) och där man "inte existerar" om man inte konstant är online, har ett inlogg på facebook eller exponerar sitt känsloliv på någon blogg så inser vi snart att ungdomarnas tillvaro måste vara oerhört komplicerad. Hur finner man tid, och blir man inte stressad av att ständigt vara tillgänglig? I gymnasieskolan läggs mer ansvar på eleven än i grundskolan och det kan lätt uppstå gråt och tandagnisslan då elever kommer till insikt att det faktiskt är vi som snurrar runt solen och inte tvärtom.

Så om den yngre generationen under sin uppväxt präglats av och utan eftertanke absorberat medias budskap om hur man kan köpa sig lycka eller frisedel från alla problem, så är det väl inte så konstigt om elever antar en egocentrerad roll i klassrummet? Så upplever jag det på vissa håll. Det är mycket jag, jag och jag... och man vet inte vad sina klasskamrater heter. Relationerna mellan individer kan liknas vid atomer i en ädelgas.

Ironiskt nog sitter jag lite i glashuset själv här i och med att jag driver denna blogg, men syftet är inte av exhibitionistisk natur utan att lyfta fram idéer som jag hoppas kan sätta era tankar i rullning... Och förväntas inte det av mig i min roll som lärare? Så åtminstone i min romantiska bild av läraryrket.

Ha nu ett bra lov så ses vi!

2009-02-10

Lektion: Studiefrågor till Helvetica

2007 firade Helvetica 50-årsjubileum. Max Miedingers och Eduard Hoffmans projekt Neue-Haas-Grotesk lanserades 1957 och bytte 1960 namn till Helvetica (latinska namnet på Schweiz) för att kunna nå en internationell marknad. Och typsnittet mötte en enorm publik. I morgon ser vi Gary Hustwits dokumentär med samma namn och jag lovade tidigare idag att publicera studiefrågorna till filmen.


Så efter att ha tryckt ut ett gäng Elev-ID-kort, lirat fotboll, lagat och ätit middag har jag äntligen fått lite ro här hemma att tänka till på uppgiftens karaktär.


Vi börjar nu nå en nivå i undervisningen där jag inte direkt har några baskunskaper föreläsa kring. Även om några elever missat teori och kanske fortfarande har svårt att skilja på olika typsnittsfamiljer så kommer jag inte att försöka banka in dessa genom att hålla fler föreläsningar och G-prov. Istället präglas C-kursen av exempel/analyser på hur andra tagit sig an grafiska utmaningar, exempel på do's-and-don'ts, vi kommer se dokumentärfilmer i fördjupande syfte och för att få inspiration i vårt eget arbete och ni kommer få ta del av mer eller mindre filosofiska spörsmål kring ämnet.

Appropå filosofi/ideologi så gav min resa till Stockholm med Brice i höstas material för eftertanke och har såhär ett par månader i efterhand gett uppslag till en idé. Kanske långsökt, men jag skulle ändå vilja jämföra typografi med det periodiska systemet i det att bokstaven är en slags "odelbar". Dvs. en unik enhet som man skulle kunna jämföra med ett grundämne. I bokstavsformerna, är uppstaplar, ansvällningar, x-höjd, hårstreck mm. dess [P]rotoner, [N]eutoner och [E]lektroner och olika kombinationer av dessa [P], [N] och [E] ger olika bokstavsformer vilket innebär nya grundämnen/typsnitt.


Periodiska systemet. Screenshot från: http://www.ptable.com/

Skulle man hårdra detta resonemang skulle man kunna också se att vissa typsnitt har en enklare och "lättare" uppbyggnad (se H, väte i periodiska systemet) medan andra har en "tyngre" och mer komplex uppbyggnad (se Uuo, ununoctium). Utifrån vilka kriterier denna separation mellan typsnitt skulle göras har jag i nuläget inte listat ut men jag är säkert på att en kreativ typograf skulle hitta en adekvat lösning och kunna visualisera tanken i en matris liknande det periodiska systemet.

Men nog om detta... till studieuppgifterna för filmen:


Studiefrågor till Helvetica (Gary Hustwit, 2007, Plexi Productions)

1. Resonera kring hur ett typsnitt kan kommunicera med sin form.

2. Ge exempel på viktiga kriterier för ett kommersiellt typsnitt.

3. Vilka kulturella/politiska anledningar kan du komma på som gör att du undviker eller begränsar användandet av vissa typsnitt?

4. Man skulle förenklat kunna säga att det finns två typer av grafiska formgivare. Hur resonerar den äldre respektive yngre generationen om modernismens och post-modernismens inverkan på den grafiska formen?

5. LBS har typsnittet Akzidenz-Grotesk i sin grafiska profil. Vad har det för släktskap med Helvetica?

6. Som ni sett är mitt skrivbord, min skärmsläckare och annat till stora delar bestående av typsnittet Helvetica. Det är inte för att jag tycker att det är världens bästa typsnitt (Frutiger och Univers känns mer tidsriktiga till exempel och med Windows Vista distribuerades några nya vackra sans-seriffer som jag gärna använder). Men Helvetica är en tidsmarkör. Tolka detta påstående.

7. Den äldre generationen formgivare skolades utan de digitala verktyg vi har idag.
A) Vilka fördelar respektive nackdelar tycker du finns med att arbeta med datorer?
B) Hur tror du att du skulle arbeta med en grafisk produktion om du inte hade en dator? (ge konkreta exempel på metoder, material etc.)




Ni kommer dessutom att få ut dessa studiefrågor i pappersform direkt på morgonen då vi samtidigt går igenom en del luriga begrepp som dyker upp i filmen och vi kommer att köra en översiktlig genomgång om konst och arkitektur mellan 20-talet till 80-talet för att få perspektiv på begreppen modernism och postmodernism.

Bra jobbat idag! Hoppas alla är pigga och glada i morgon också... trots eventuellt studentfirande.

2009-02-04

Lektion: 200 poäng C-kurs...

Ni har presenterats för ett tiotal olika uppgifter att välja och vraka bland i denna C-kurs. Några av dem är tävlingar (röj en mina, nolltrefem, greenpeace osv.) medan andra lämnar utrymme för egen tolkning (typografi/arkitektur till exempel). Jag hoppas innerligt att ni kommer att utnyttja tiden till att fylla era portföljer med kvalitativa grafiska produktioner och bli skickligare på att använda våra designverktyg (analoga som digitala).

I C-kursen arbetar vi naturligtvis med den modell av designprocessen som vi gjort sedan A-kursen (läs även inlägg 2008-09-18):

designdokument -> kreativ process (analys/koncept/produktion) -> dokumentation

Koncept och skiss föregås alltid av research! Ni kommer att göra bort er om ni inte tar reda på saker som rör ert projekt. Det verkar vara ett av mina största problem just nu och den procentuella tillväxten av grå hårstrån i min allt tunnare kalufs ökar exponentiellt. Kör inte igång Photoshop/Illustrator innan ni tänkt till, och därefter ska ni kunna motivera varje enskilt streck i kompositionen (annars hör det inte dit och ska följdaktligen bort).

Efter dessa förmaningar vill jag posta lite inspiration till er för att komma igång med C-kursens utmaningar ordentligt. Nedan har jag samlat ihop lite blandade länkar med material. Förvänta er genomtänkt komposition, färganvändning och typografi på denna resa. Klicka på bilderna nedan:




http://www.formfiftyfive.com/?p=3822


http://abduzeedo.com/2007-graphic-design-inspiration

Anton tipsar förresten om Öresundståg och hur de jobbat med typografi och innehåll i sina reklamaffischer. Bilden nedan är hämtad från http://www.oresundstag.se/. Jag ska försöka cykla förbi Halmstad C i eftermiddag och ta en snapshot av affischen som hänger där också, uppdaterar då detta inlägg. Håll till godo.



Massor av ord som kan associeras till tågresor med lekfull typografi arrangerat
i form av en greyhound i full kareta.

EDIT 2009-02-10:

Den tidigare utlovade affischen som Anton tipsat om från Öresundståg ser ut såhär. Anton bidrog med en snapshot redan dagen efter detta inlägg publicerats men det var lite för suddigt. Hur som helst så visar den på ett alternativt utförande på samma koncept som ovan.

Det är alltid kul när elever berättar om affischer eller annat de sett som kan kopplas till utbildningen. Det visar på att jag nått åtminstone ett av mina delmål med graf-profilen.

"Att bredda elevens medvetenhet kring grafisk form".

För visst konsumerar vi alla en massa grafiskt material, oavsett om det är affischer, tidningar, brevpapper eller deklarationsblanketter, men det är först när vi börjar bli medvetna om den grafiska formen och då vi börjar analysera den som vi kan börja utvecklas och bli riktigt skickliga själva.

2009-02-03

Random: Wigans nya kostym!

Emil skrev i höstas om hur fotbollsklubben Wigan moderniserade sin logga...

Det engelska fotbollslaget Wigan Athletic bildades 1932 och har haft samma klubbmärke sedan dess. Men det kom en förändring sommaren 2008 då klubben kom överrens om att förnya dräkterna och klubbmärket. Det nya klubbmärket skulle vara en modern variant av det gamla där det framgår att det är Wigan det handlar om.

De ville personifiera sitt märke och har då lagt in de blå/vita ränderna och även skrivit in namnet på laget i märket som verkligen saknades i den gamla klubbloggan. Men man har också valt att behålla det traditionella som t.ex trädet och kronan.

På Wigans sida har man kunnat rösta om det snyggaste klubbmärket, det nygamla eller det gamla, och det har hela tiden varit en stabil ledning för det nya. Med siffrorna 61-39 % anser svenskafans.com's medlemmar att klubben gjorde helt riktigt som förnyar sig.



Gammalt klubbmärke och tröja till vänster, modernisering till höger.