Vi gick stenhårt ut i vecka 2 med ett samprojekt mellan Foto- och Grafprofilerna för att ta fram reklamkampanjer av olika slag.
Jag och Magnus hade satt ihop grupper om elever ur båda profilerna som tillsammans skulle bilda kreativa enheter för att lösa kommunikationsbehovet för några olika företag/organisationer. Dessa företag/organisationer slumpades ut till grupperna med hjälp av små lappar i den traditionella hatten.
I denna hatt fanns lappar med namnet på 5 företag/organisationer som gruppledaren för var och en av de ca 15 grupperna plockade (och på så sätt bestämde gruppens öde) vilket innebar att varje företag/organisation skulle få reklamprodukter från 3 st grupper. Den pedagogiska tanken med detta var att eleverna då får chansen att dels genomföra sin uppgift enskilt i gruppen, men samtidigt ta del av hur två andra grupper löst uppgiften och kanske därmed också lära sig lite av deras process.
Jag och Magnus hade satt ihop grupper om elever ur båda profilerna som tillsammans skulle bilda kreativa enheter för att lösa kommunikationsbehovet för några olika företag/organisationer. Dessa företag/organisationer slumpades ut till grupperna med hjälp av små lappar i den traditionella hatten.
I denna hatt fanns lappar med namnet på 5 företag/organisationer som gruppledaren för var och en av de ca 15 grupperna plockade (och på så sätt bestämde gruppens öde) vilket innebar att varje företag/organisation skulle få reklamprodukter från 3 st grupper. Den pedagogiska tanken med detta var att eleverna då får chansen att dels genomföra sin uppgift enskilt i gruppen, men samtidigt ta del av hur två andra grupper löst uppgiften och kanske därmed också lära sig lite av deras process.
Många roliga och välgjorda reklamkampanjer blev det till slut, och det är jättekul att se hur långt somliga elever nått efter att ha läst A- och B-kurserna i Fotografisk bild respektive Grafisk kommunikation!
Nedan publiceras några reklambilder som skapades under de två veckor eleverna arbetade med projektet:
Nedan publiceras några reklambilder som skapades under de två veckor eleverna arbetade med projektet:
Centerpartiets identitet är svag. Vad står de för egentligen? Emmy, Nicolina och Arvid vill ta reda på detta och ge dem en ny kostym.
Julia, Danielle, Mathilda W och Mira tilldelades uppdraget att skapa en reklamkampanj för Wasa knäckebröd. Här är en av deras bilder i kampanjen.
Niki och Benjamin vill lyfta fram att alla kan - och borde - rita med en Wacom. Här sätter en herre i sina bästa år färg på tillvaron.
Elin och Emilia funderade över hur man skulle kunna marknadsföra ett resebolag i dessa bistra vintertider. Istället för att visa bilder på varma sandstränder vänder de på steken, utnyttjar utomhusmiljön och frågar... Har du tröttnat på kylan?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar