C-kursen i sin lokala tillämpning handlar som bekant om att fylla sin portfolio med arbeten. Typografi är nyckeln till vacker grafisk form. Om du utgår ifrån en idé kring den typografi du ska använda när du bestämmer formen för din produkt kommer mycket av arbetet att flyta på bättre än om du arbetar åt det andra hållet, att försöka anpassa typografin till den grafiska formen.
Det är viktigt att inte vara feg. Ska du skriva en text med ett slagkraftigt budskap på en affisch får du inte vara rädd för att smälla upp den med 200 punkters grad i en fet sans-seriff. Bland det tråkigaste som finns är ju när text sätts i slentrian i små typgrader med exempelvis Times New Roman. Det är sällan genomtänkt.
Här presenterar jag några inspirationsbilder där formgivarna använt sig av lite blandande tekniker. För varför ska man begränsa sig till att enbart arbeta vid datorn?
Yulia Brodskaya arbetar exempelvis med pappersremsor (s.k. quilling) och skapar sina illustrativa bilder genom att vika och vira papper för att sedan fotografera dem. Slutligen kan bilder såsom Nokia-annonsen nedan skapas.
Man kan också arbeta med betong, frigolit eller andra medier för att experimentera med typografi.
Det är viktigt att inte vara feg. Ska du skriva en text med ett slagkraftigt budskap på en affisch får du inte vara rädd för att smälla upp den med 200 punkters grad i en fet sans-seriff. Bland det tråkigaste som finns är ju när text sätts i slentrian i små typgrader med exempelvis Times New Roman. Det är sällan genomtänkt.
Här presenterar jag några inspirationsbilder där formgivarna använt sig av lite blandande tekniker. För varför ska man begränsa sig till att enbart arbeta vid datorn?
Yulia Brodskaya arbetar exempelvis med pappersremsor (s.k. quilling) och skapar sina illustrativa bilder genom att vika och vira papper för att sedan fotografera dem. Slutligen kan bilder såsom Nokia-annonsen nedan skapas.
Man kan också arbeta med betong, frigolit eller andra medier för att experimentera med typografi.
Yulias mad quilling-skills.
Nokias 5630 presenteras tillsammans med Yulias pappersillustrationer.
HC Ericsson har gett ut en spännande bok om typografi.
Sannolikt en 3D-modell, men ändå snyggt komponerad och fin kontrast, skuggor mm.
Här en kombination av fysiska egyptienner (Rockwell?) som står på en vit bas med bläckfläckar.
Var det dessa Emil satt och täljde på snickarboa? Nej det är ju omöjligt, Emil utspelas före 1957.
Detta måste vara det bästa trädgårdstomtesubstitut jag sett på länge! Gemena "å" i Helvetica Regular. Hör upp tomtar, kaniner, rådjur och allt annat skräp i rabatten. Gör plats!
Hoppas bilderna inspirerar till arbetet med era portfolios!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar