2010-03-19

Nyhet: Såhär i valtider...


... går Alliansen och byter upp sin redan nya politik mot en ännu nyare med hjälp av en rykande färsk grafisk profil. Denna har blivit de senaste dagarnas stora snackis både i TV, i tidningar och på marknadsföringsorienterade bloggar. Loggan är framtagen av Garbergs och har fått utstå mycket spott och spe redan.


Loggan ser ut såhär och verkar komma i två utföranden.


Den påminner mycket om TV-kanalen Animal Planets logga. Bokstäverna ligger huller-om-buller, har olika tjocklek, dålig avstavning i den högra varianten osv. Lite som när en 5-åring försöker skriva. Det lustiga är också att Animal Planets marknadschef Lotta Schlingmann är fru till moderaternas partisekreterare Per Schlingmann, så nog finns det en ganska tydlig koppling mellan de båda loggorna.

Frågan är nu varför man gör såhär... Loggan har fått mycket kritik, bland annat ifrån giganter som Lars Hall, Peter Neumeister och Thomas Kurppa i tidningen Resumé och visst... snygg är den ju inte kan även jag tycka, men är det så illa som det blåses upp i artikeln? Troligen inte...

En logga behöver inte vara det snyggaste världen någonsin skådat, utan det viktiga är att den fyller sin funktion. Det är kanske just dessa reaktioner man vill åt. Alliansen befinner sig i underläge och kanske tänker man att en snackis/debatt (oavsett vad den gäller) är precis vad som kan få koalitionen tillbaka på banan igen.

Det största felet med loggan som jag ser är att den känns alldeles för barnslig. Barn ska inte tilltalas av loggan utan det är myndiga röstberättigade medborgare som tillhör målgruppen. Garbergs har med sina väl valda ord sålt in loggan som "lekfull", och fått alliansen att tömma rikets plånbok för att en massa ungar ska tycka att den är skojig.

Vad tycker du om saken?

1 kommentar:

  1. Har bara ett ord för den, Dålig.
    Kan inte så något direkt positivt med logan. Den är jobbig för ögat och går inte direkt att läsa om man inte anstränger sig lite.

    SvaraRadera